KARTA DUŻEJ RODZINY SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYULGOWE PONIEDZIAŁKI SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYKINO Z RODZINĄ SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYOFERTA DLA FIRM SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
 

Popiół i diament

Film Andrzeja Wajdy, laureata kilkudziesięciu prestiżowych międzynarodowych nagród filmowych, uhonorowanego Oscarem Amerykańskiej Akademii Filmowej, a także nagrodami Felix i Cezar za całokształt twórczości, laureata Złotej Palmy w Cannes i Złotego Niedźwiedzia w Berlinie. Laureat Platynowych Lwów za całokształt twórczości podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni w 2005 roku.

Film nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1959 roku.

Uważany za najsłynniejszy polski film na świecie.

Zaliczany do arcydzieł kina światowego, stanowiący apogeum „Polskiej Szkoły Filmowej”.

Żywiołowe kreacje Zbigniewa Cybulskiego oraz Ewy Krzyżewskiej, nagrodzonej Kryształową Gwiazdą przez Francuską Akademię Filmową.

Adaptacja kontrowersyjnej powieści Jerzego Andrzejowskiego.

Maj 1945 roku, pierwszy dzień po zwycięstwie. Młodzi żołnierze AK otrzymują rozkaz zastrzelenia sekretarza partii, Szczuki. Maciek spotyka Krystynę, spotkanie to wywołuje w nim wątpliwości co do sensu dalszego trwania w antykomunistycznej konspiracji. Po wykonaniu wyroku, Maciek ginie na wysypisku śmieci. W tym samym czasie trwa świętowanie zakończenia wojny.

Obraz konfliktów politycznych i moralnych z 1945 roku, ukazany w tragedii młodego żołnierza Armii Krajowej zmuszonego do wykonania rozkazu sprzecznego z jego sumieniem.

Wajda jest wybuchowy i namiętny. Przesadnie wyjaskrawia, daje się ponosić pasjom i gwałtowności uczuć. Znajdziemy u niego fantazję i zdobnictwo, okrucieństwo a nawet ekshibicjonizm. Przepych i bogactwo środków formalnych dochodzi w "Popiele i diamencie" do szczytu, prowadząc do wyrafinowanego, zapierającego dech mistrzostwa. Wajda stawia na szok wzruszenia, bezustannie drażni nerwy, nie traci panowania nad widzem. Film chwyta za gardło, poraża, wstrząsa. (Alicja Helman "Ekran" 1958)

Film Wajdy pokazywał - w sposób niezmiernie sugestywny - coś, o czym powszechnie myślano, ale o czym nie można było mówić głośno. Romantyczny mit wolnego duchowo Polaka, pragnącego za wszelką cenę żyć w wolnej Ojczyźnie. (Tadeusz Lubelski "Kino" 1992)